En chargeback kan liknas mycket med en traditionell återbetalning, men det finns ändå en markant skillnad dess emellan. Återbetalningar som du förmodligen är mest bekant med är när du kontaktar företaget för att få en återbetalning på grund av att varan du köpte inte är korrekt eller inte har levererats av olika anledningar.

En chargeback kan liknas mycket med en traditionell återbetalning, En chargeback kan liknas mycket med en traditionell återbetalning – Historien om chargeback, Rättsakuten

En chargeback kan liknas mycket med en traditionell återbetalning, men det finns ändå en markant skillnad dess emellan

Skillnaden är att du som konsument istället kommer att be banken att tvinga en återbetalning från säljarens konto. Din begäran kommer att utredas av banken och när de anser att din begäran är giltig kommer dina pengar tas bort från säljarens konto och återbetalas till dig. Du kommer inte bli skyldig att returnera det du hade köpt och du behöver heller inte ha kontakt med säljaren. För att du ska kunna sätta dig in i mer om vad en chargeback är för något kan du här läsa om vad syftet är och historien bakom.

 

Kortinnehavarens skydd mot bedrägeri

Chargebackprocessen är till din fördel som konsument och kortinnehavare, men en nackdel för säljaren: varje gång en chargeback sker registreras det och säljaren blir på så sätt mindre pålitlig för alla parter. För konsumentskydd riktar sig återbetalningsprocessen för din säkerhet som kortinnehavare på flera olika sätt:

Chargebacks är utformat för att du som kund ska känna dig säker. Med en chargeback blir det en tvingad återbetalning vilket handlare vill undvika, därför håller de sig fokuserade på att erbjuda en professionell kundservice.

Chargebacks kan verka avskräckande för handlare som frestas att sälja produkter eller tjänster av mindre bra kvalitet. Kortinnehavare kommer begära återbetalning eftersom produkten eller tjänsten inte var enligt beskrivningen. Det är nu som återbetalningsprocessen sätts igång.

 Varning om chargebacks uppmuntrar handlare att vara öppnare om vad kunder får och vad som händer inom företaget. Kunder ska inte betala för något som aldrig levererades, stå för avgifter som saknar grund, eller att inte få den återbetalning som utlovades.

Hur chargeback började

Truth in Lending Act (TILA) lägger grundpelaren för återbetalningar i Amerika runt 1968-talet, just för att underlätta konsumenter med en välinformerad användning av krediter. Detta genom att offentliggöra information om villkor, kostnader och hur lånet beräknas bland annat. Under denna korta tid utvecklades det ett skydd som utnyttjades väl av konsumenter och kom att bli ett hot mot e-handeln. För kännedom grundades e-handeln redan under 1960-talet.

Konsumenterna lärde sig att dra fördel av chargebackprocessen och det var e-handeln som fick betala priset. Kreditkort hade ännu inte fått riktigt fäste eller bredd i Amerika. Inte förens runt 1970-talet. Mycket beror på att konsumenterna är rädda att tappa sitt kort eller bli stulet så att obehöriga kan göra transaktioner på kortinnehavarens bekostnad – pengar som inte kunde återfås.

Det var vanligt att det förekom oärliga handlare som utnyttjade konsumenterna genom att göra transaktioner från dess kreditkortsnummer och göra falska avgifter. Året 1974, när Fair Billing Act, tog upp detta problem var för att kunna skapa det så kallade återbetalningar/chargeback. Lagen utvecklades och blev till konsumenternas fördel i form av trygghet och säkerhet gällande handel och hantering av kreditkort.

Vi på Rättsakuten hjälper till hela vägen och går igenom alla förutsättningar för varje specifikt fall. Kontakta oss redan idag!