Fördelen med att upprätta ett kundavtal är att man kan sätta sina egna villkor och därmed sätta vissa delar av köplagen ur spel efter eget tycke. Det här kan vara betydelsefullt om man exempelvis gör större affärer eller projekt, där man vill sätta sina egna villkor för leveranstider och -villkor, betalning, pris, och garantier.

Ett kundavtal brukar ofta benämnas köpeavtal och är ett avtal mellan en säljare och en köpare. Kundavtal ska alltid upprättas när ett företag säljer en vara eller en tjänst till ett annat företag. Det här skapar en trygghet för såväl säljare som köpare, att man vet villkoren för affären och att det inte råder några oklarheter gällande pris, leveranstid och andra viktiga villkor.
Vi erbjuder gratis mallar för att du ska kunna skapa ditt eget kundavtal!
- Applikationsdomän
1.1 Dessa standardvillkor för serviceavtal
(“STC-tjänster”) utgör en integrerad del av Tjänsteavtalet
(”Kontrakt”) avseende tjänster (inkl. IT-tjänster), särskilt inom
samband med rådgivning, planering, assistans och utbildning
(“Tjänster”).
1.2 “SIX-koden för leverantörer” (https://www.sixgroup.com/dam/about/downloads/responsibility/supplier_code_
en.pdf ) utgör en integrerad del av dessa STC-tjänster. Leverantör
ska vara skyldig att alltid agera i full överensstämmelse med denna kod.
- Förverkligande
2.1 Leverantören ska utföra och följa Leverantörens
avtalsförpliktelser med all vederbörlig omsorg och kompetens, och i så fall
gör ska utföra alla instruktioner resp. specifikationer utfärdade av
SIX i förhållande till tjänsten och ska följa det nuvarande tillståndet
teknik och lagkrav. I fall Leverantör
bryter mot dessa skyldigheter grovt oaktsamt ska Leverantören vara
skyldig att betala SIX ett vite på 20 % av kontraktet
värde men inte mindre än 10 000 CHF
2.2 Leverantören ska lämna rapporter till SIX regelbundet
angående tjänsterna. SIX har rätt att verifiera
status för fullgörandet av kontraktet och efterfrågan
information i det avseendet.
2.3 Leverantören ska utan dröjsmål rapportera till SIX alla omständigheter eller
faktor som kan äventyra tillhandahållandet av tjänsterna.
- SIX:s skyldighet att samarbeta
3.1 SIX ska i god tid meddela leverantören ev
krav eller annan data som är relevant för utförande av
kontraktet. I den mån Leverantören anser nödvändigt, ev
ytterligare bestämmelser om SIX:s skyldighet att samarbeta ska vara
ingår i avtalet.
3.2 SIX ska tillhandahålla all dokumentation och/eller kontorsutrymme som
kan vara nödvändig för fullgörandet av avtalet.
3.3 SIX ska ge Leverantören tillträde till SIX:s lokaler,
i den mån det är nödvändigt för fullgörandet av avtalet.
- Rätt att utfärda instruktioner
SIX har rätt att när som helst utfärda instruktioner relaterade till
de avtalsenliga tjänsterna.
- Utplacering av personal
5.1 Leverantören ska endast distribuera tjänsterna för att tillhandahålla tjänsterna
noggrant utvald och lämpligt utbildad personal som borde vara
ersättas vid otillräcklig sakkunskap eller på annat sätt fara
fullgörandet av kontraktet.
5.2 Varje part ska förse den andra parten med namn och
befattningar/roller som väsentliga tillsyns- och/eller ledande befattningar
personal. Eventuell ersättning av sådan personal ska vara föremål för
till skriftligt förhandsgodkännande av SIX.
5.3 Leverantören ska endast använda personal med behörigheterna
nödvändig. I den mån leverantörens personal har tillgång till
IT-systemen hos SIX (IT-användarkonto) ska Leverantören före
relevant personal som har tillgång till sådana system, tillhandahållande av
den personalens brottsregister. Dessutom ska Leverantören
informera SIX-upphandlingsspecialisten som är involverad i kontraktet
skriftligen omedelbart efter att ha blivit medveten om eventuella anmälningar i
någon av leverantörens personals respektive brottsregister och
om eventuella pågående straffrättsliga förfaranden mot sådan personal.
- Engagemang av tredje part
6.1 Varje engagemang av tredje part (underleverantörer) ska vara
är föremål för förhandsgodkännande av SIX och ska inte påverka
Leverantörens skyldighet att ta fullt ansvar för leverans
SIX med tjänsterna på ett sätt som följer avtal.
6.2 SIX har rätt att ålägga Leverantören att anlita tredje
parter för avtalsenliga tjänster. I sådant fall ska SIX vara
ansvarig för konsekvenserna av eventuella felaktiga prestationer av någon
sådan tredje part, i den mån Leverantören bevisar att nämnda tredje part
agerat korrekt och följt de relevanta instruktionerna och
krav.
- Instruktion
Leverantören ska ta ansvar för och kostnaden för initial
utbildning av SIX personal, varvid omfattningen av sådan utbildning
ska definieras i avtalet.
- Ändringsförfrågningar
8.1 SIX har rätt att lämna in skriftliga ändringsförfrågningar
angående tjänsterna när som helst. Inom tio dagar efter
mottagandet av en sådan ändringsbegäran ska leverantören underkasta sig
SIX ett skriftligt meddelande som anger om den begärda
förändring är realiserbar; och alla effekter en sådan förändring kan ha på
eventuella framtida tjänster, samt pris och leveransdatum
därav. Inom tio dagar efter mottagandet av nämnda meddelande,
SIX ska avgöra om ändringen i fråga kommer att göra det eller inte
genomföras. Om inte annat avtalats ska Leverantören
fortsätta att utföra sina tjänster enligt avtal under
den period under vilken en ändringsbegäran utvärderas.
8.2 Leverantören ska vara förbjuden att avvisa någon Ändring
Begäran i den mån ändringen i fråga är genomförbar och
ändrar inte den övergripande karaktären eller egenskaperna hos
Tjänster.
8.3 Eventuell ändringsförfrågan från leverantören ska anges skriftligen
skälen för nämnda förändring.
8.4 Alla ändringar i någon leverans, pris, leveransdatum eller
avtalsbestämmelse ska vara föremål för förverkligande av en
ändring av avtalet. Varje förändring i priset på
Tjänsterna ska beräknas utifrån det ursprungliga priset.
- Standard
9.1 I den mån leverantören inte uppfyller någon avtalsenlig leverans eller
fullgörande deadline ska SIX ge Leverantören en rimlig
frist. I den mån leverantören inte levererar
avtalsenliga tjänster fram till slutet av respitperioden,
Leverantören ska automatiskt anses vara försummelse.
9.2 I den mån leverantören försummar ska leverantören betala SEX a
avtalsbot uppgående till 0,2 procent av
ersättning enligt avtalet förfaller per dag av försummelse, men inte
mindre än 1 000 CHF per dag och inte mer än 20 % av
ersättning enligt avtalet.
9.3 Betalning av en sådan straffavgift ska dras av från eventuell
skadestånd Leverantören är skyldig att betala, men ska inte ersätta
Leverantör av vilken som helst avtalsenlig skyldighet.
9.4 I den mån Leverantören försummar ska SIX bevilja Leverantören
ytterligare en rimlig frist. I den mån leverantören fortfarande är med
utebliven efter anståndsperioden ska leverantören betala SEX a
avtalsenlig straffavgift på 3 000 CHF för varje dag av den
ytterligare respitperiod samt för ytterligare dagar av försummelse
och SIX har rätt att säga upp avtalet helt eller i sin helhet
del.
Konsekvenser av uppsägning
10 Vid uppsägning av avtalet ska leverantören återkomma till SIX
omedelbart och utan extra kostnader allt papper och
elektronisk dokumentation och data relaterade till avtalet och
ska inte behålla någon kopia av sådana uppgifter och/eller dokumentation.
Leverantören ska även återlämna all teknisk utrustning till SIX
mottagits av SIX enligt avtalet.

Jurist Fredrik Jörgensen
[email protected]
070-7756334
08-55766324